PERMAINAN TRADISONAL TAGAN ( PENGAKAP ) :
PERMAINAN
TAGAN
01
PENGENALAN
Disebelah pantai timur (Kelantan) permainan ini digelar sebagai “Bidah
para atau bidah Paro”. Getah melastik tersebut dipanggil getah bidas atau
“jepretan”, di sesetengah tempat lain digelar “gunduk”. Ia turut digunakan sebagai
getah bidas cicak.Di Johor ia dikenali “getah tagan” atau lastik cicak.
Permainan
ini dipilih kerana:
i. Salah satu permainan
kanak-kanak yang hampir dilupai atau pupus.
ii. Keunikan pembuatan tagan
(getah bidas) yang memerlukan kemahiran/skill memintal dan ikatan, juga
merupakan salah satu kemahiran dalam berpengakap.
iii. Getah gelang tidak digunakan lagi selepas diguna mengikat barang,
boleh dikitar semula sebagai satu inovasi permainan yang menarik.
02
KEBAIKAN PERMAINAN
1. Melatih ketepatan bedek/tinang sasaran.
2. Memupuk nilai kesabaran, kemahiran fokus mata, dan ilmu mengira.
3. Menjimatkan kos kerana bahan getah gelang yang diguna semula.
4. Membina disiplin diri dan mematuhi peraturan.
5. Membentuk sikap setiakawan.
6. Dapat mengisi lapang dengan aktiviti berfaeda
03
BAHAGIAN-BAHAGIAN PADA (BIDAS) :
04:
STRUKTUR-STRUKTUR PADA TAPAK PERMAINAN TAGAN:
05
PERALATAN PERMAINAN :
i. Getah tagan
(getah bidas).
ii. Getah
taruhan.
iii. Getah regang
(para).
iv. Dua batang
kayu.
06 CONTOH
BIDAS:
07 PERATURAN
PERMAINAN TAGAN :
1. Dimainkan secara berpasangan atau satu kumpulan (dua orang atau
lebih), jika lebih ramai lebih baik.
2. Pemain akan membuat undian bagi menentukan siapa yang memulakan
permainan. Peluang melastik akan dijalankan bergilir mengikut tertib urutan.
3. Penentuan pemenang adalah di mana pemain yang berjaya mengumpul
jatuhan getah yang terbanyak sekali.
4. Hanya getah umpan yang
dilastik jatuh ke bawah/ke tanah sahaja boleh dikira (diambil oleh pemain).
Getah yang masih di atas para, pemain seterusnya berpeluang cuba
menjatuhkannya.
08. Cara
menjalankan permainan:
1 Jika bermain ditanah lapang, dua batang kayu ditanam ke dalam tanah
secara berdiri selari.
2 Getah diregang pada batang kayu tadi.
3 Getah umpan diletakkan di atas para getah yang diregangkan.
4 Bilangan getah umpan bergantung persetujuan pemain (2, 3, 4, 5 dsb)
5 Satu garisan dilukis pada tanah mengikut jarak yang ditetapkan oleh
pemain (contoh; 2 m, 3 m, 5m dsb.) atau mengikut anggaran langkah kaki.
6 Jika memerlukan borang skor (kaedah ini boleh digunakan jika ingin
menggunakan sistem mata bagi menentukan pemenang)
Permainan tamat biasanya, sehingga getah yang dipertaruhkan telah
habis kerana dimenangi oleh pihak yang memonopoli permainan kerana memiliki
kemahiran melastik yang baik.
09. BORANG
SKOR :
NAMA : ……………………………………………………………………
BIL.
|
PESERTA
|
PERCUBAAN
|
JUMLAH
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
|
||
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
|
|
10. PELAN
PERMAINAN:
NOTA:
PEMAIN PERLU MELASTIK TAGAN SEBELUM GARISAN MERAH.
12:
GAMBAR-GAMBAR PERMAINAN TAGAN DAN BIDASNYA
13:LAMPIRAN
14:SUMBER RUJUKAN
SUMBER
INTERNET:
Comments
Post a Comment